Kompressiosukat peliin - ja kunto kestää

JOBST kompressiosukat - Kompressiosukat peliin - ja kunto kestää

Aloitin urheilun valmentamisen nelikymppisenä, samaan aikaan kun päätin vaihtaa opettajan ammattiin. Silloin tuntui mielekkäältä tarkastella myös harrastuksiaan ja opiskella tennisohjaajaksi. Tästä oli hyötyä niin valintakokeissa kuin työelämässä. Valmentaminen tarjosi mahdollisuuden jatkaa tennistä loukkaantumisista huolimatta.

Haluan aina olla valmiudessa ja hyvä fyysinen kunto on edellytys siihen, että voi tarttua uusiin mahdollisuuksiin elämässä. Kompressiotuotteet kiinnittivät huomioni silloin, kun hain urheiluliikkeestä lisätehoa salitreeniin. Kireitä lihaksia korostavat vaatteet näyttivät tehokkailta – muiden päällä. Jäin pohtimaan ja treenaamaan lisää.

Opeopintojen puolessa välissä työllistyin tennisvalmentajana. Uudenlaiset työpäivät vaativat veronsa: neljästä kuuteen tuntiin yltävä valmennuspäivä ei ollut kevyttä seisoskelua. Ultrajuoksijasta työpäivä saattaa kuulostaa palalta kakkua, mutta omat jalkasärkyni olivat kovia. Hain jaksamiseen apua kirjallisuudesta ja sain heureka-hetken – mistäs muusta kuin sukista. Kompressiosukat jalassa jaksoin uuden urheilutyöpäiväni paremmin kuin aikaisemmin.

Sukuni lääkärit ovat kautta aikojen joutuneet seisomaan tarkkuutta vaativassa työssään. Kompressiosukkien käyttö olikin tuttua jo kotoa. Sukkia sai terveyteen erikoistuneista liikkeistä jo kauan ennen värikkäiden urheiluvaatteiden maihinnousua. Myös suvussamme kulkevaa veritulppariskiä on hillitty kiristyssukkien avulla. Opin lääkärisisareltani uutta – kompressiosukka laitetaan jalkaan ennen kuin tehdään mitään, esimerkiksi noustaan sängystä. Turvotusta ei päästetä alttiiksi painovoimalle: ei valu mehut sukkaan. Näin on hyvä tehdä esimerkiksi ennen

  • satunnaista messu- tai luennointipäivää
  • pitkillä lennolla matkustajana tai työntekijänä
  • seisomatyössä, kuten koulussa, ravintolassa tai kaupassa

Kompressio, lento- ja tukisukkia saa nykyään useissa väreissä ja malleissa. Olen oppinut, että pitkään istuminenkaan tee hyvää, vaan altistaa verihyytymille ja -tulpille, jotka ovat myös koronan jälkisairauksina tyypillisiä, erittäin vaarallisia vaivoja. Niihin tietenkin tarvitaan jo lääkäriä – muutakin kuin sukankuluttajana.

Palautuminen on tärkeä elämän osa-alue. Varkain kehittyvään uupumukseen liittyy juuri vajavainen ymmärrys levon tarpeesta. Arjen hässäkässä se on helpommin sanottu kuin tehty. Mutta kun malttaa huilata, kuluttavan kivun sijaan saattaa kehittyä. Eräs oivallukseni kompressiosukan käyttöön liittyy palautumiseen. Yksinkertainen ohjeeni on: nuku sukat jalassa.

Catarina Myllärniemi

Loading...